Centrum Badań i Rozwoju posiada bogate zaplecze programów komputerowego wspomagania projektowania. Przy ich pomocy zespół doświadczonych inżynierów konstruktorów i technologów dokonuje symulacji wytrzymałościowych oraz tworzy dokumentację konstrukcyjno-technologiczną łożysk tocznych.
Na pierwszym etapie projektowania dokumentacji przeprowadzane są komputerowe symulacje w programach:
• Romax Nexus - obliczenia przewidywanej trwałości łożysk w warunkach zbliżonych do rzeczywistych z uwzględnieniem energooszczędnych systemów napędu
Model przekładni z widocznymi łożyskami (na rys. na niebiesko) w programie ROMAX NEXUS
Funkcja trwałości łozyska w zależności od zacisku wstępnego obliczona w programie ROMAX NEXUS
Naprężenie styku wewnętrznego bierzni obliczone w programie ROMAX NEXUS
Wielkości uwzględniane w obliczeniach według norm przez program ROMAX NEXUS
• HyperWorks - obliczenia naprężeń i przemieszczeń przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES, ang. FEM)
Modele piast samochodu utworzone za pomocą MES w programie HYPERWORKS
Przemieszczenia w pierścieniach i kulkach piasty samochodu po symulacji obciążenia w programie HYPERWORKS
• Matlab - obliczenia sztywności łożysk oraz analiza drgań
Sztywność łożsyka kulkowego obliczona w programie MATLAB
Wskaźnik RMS (Root Mean Square) obliczony w programie MATLAB
• MSC SIMUFACT - symulacja procesu kucia pierścieni łożyskowych
Symulacja procesu kucia za pomocą oprogramowania MSC SIMUFACT
• SolidWorks Plastic - symulacja wtrysku koszy z tworzyw sztucznych
Symulacja procesu wtrysku kosza łożyska stożkowego w programie SOLIDWORKS PLASTIC
Na podstawie uzyskanych wyników symulacji komputerowych opracowywana jest dokumentacja konstrukcyjno-technologiczna prototypów i produkcji oprogramowaniu SolidWorks.
Przykładowe rysunki łożyska kulkowego i stożkowego
Kolejnym etapem prac przeprowadzanych w Centrum B+R jest wykonanie prototypów oraz ich weryfikacja materiałowo-wymiarowa.
Autorzy:
Henryk Łomża – Kierownik Centrum Badan i Rozwoju
Aleksandra Gorczyca – Inżynier Produktu i Testów