W większości przypadków o trwałości i niezawodności pracy łożysk decydują zastosowane w węźle łożyskowym uszczelnienia. Podstawowym zadaniem uszczelnień jest ochrona łożysk przed przenikaniem do nich wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń i wilgoci, jak też zabezpieczenie łożysk przed ubytkiem z nich środka smarnego. Ponadto uszczelnienia w wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych urządzeń chronią przed przenikaniem smaru do różnych mechanizmów, gdzie obecność smaru jest szkodliwa, jak to ma miejsce w przypadku silników elektrycznych.
Przy wyborze optymalnego rodzaju uszczelnienia dla konkretnego przypadku łożyskowania należy rozpatrywać bardzo wiele czynników, a najważniejsze z nich to:
- rodzaj smarowania (olej lub smar plastyczny),
- prędkość obwodowa miejsca uszczelnienia,
- konstrukcja łożyskowania (współosiowość, przestrzeń na uszczelnienie),
- warunki eksploatacyjne urządzenia.
Podział uszczelek
Ze względu na ilość warg uszczelniających rozróżniamy uszczelki:
- jednowargowe,
- dwuwargowe,
- wielowargowe.
W zależności od rodzaju nośnika rozróżniamy uszczelki:
- z nośnikiem o przekroju w kształcie litery „J” z materiału DC04,
- z nośnikiem płaskim ze stali sprężynowej,
- z nośnikiem o złożonym kształcie z materiału DC04.
W zależności od sposobu mocowania w pierścieniu rozróżniamy dwa rodzaje:
- mocowane w pierścieniu zewnętrznym (wykonanie podstawowe)
- mocowane na pierścieniu wewnętrznym (wykonanie sporadyczne)
W zależności od tego, czy uszczelka w miejscu uszczelnienia styka się z pierścieniem czy też nie, rozróżniamy:
- uszczelki stykowe,
- uszczelki bezstykowe.
Wymagania ogólne
Uszczelki są przeznaczone do pracy w niskich i wysokich temperaturach, w warunkach ściskania połączonego ze ścieraniem oraz wymagających odporności na oleje mineralne, smary ruchowe, mgły wodne i środki konserwujące.
Wymagane zakresy temperatur pracy mieszanek na bazie różnych kauczuków stosowanych do produkcji uszczelek łożyskowych dla FŁT Kraśnik SA, ich oznaczenie i podstawowe własności podano w poniższej tabeli.